Richard Ibghy y Marilou Lemmens

Fundación Ortega MuñozAyN

Ibghy-Lemmens-2-720x405

Richard Ibghy & Marilou Lemmens, Cleaning the Atlantic Puffins, Tufted Puffins, and Common Murres’ Exhibit (2019), HD video with sound (production still), 8:31 minutes (looped), from the series “The Violence of Care” (2019)

“Mira, es amanecer, querida, es hora de cantar”

Aunque los artistas no se preocupan por esto, han modelado sus fantasiosas esculturas de madera encontradas en su granja de Quebec y coloreadas con tintes hechos de bayas y vegetación locales. Las obras de arte basadas en la sostenibilidad contrastan marcadamente con la agricultura intensiva y el uso intensivo de productos químicos.

13-Hedging-vs.-Speculation-on-the-Chicago-Wheat-Market-1996-and-2011-720x480

Richard Ibghy & Marilou Lemmens, “Hedging vs. Speculation on the Chicago Wheat Market (1996 and 2011)” (2019), wood, ink, natural dyes, and paper, from the series “Futures” (2019-ongoing); photo: Richard Ibghy & Marilou Lemmens

El “Volumen de ventas de las 10 principales empresas de procesamiento de carne (2014)” tiene cuatro construcciones simples. Con cada una, dos o tres piezas geométricas de madera de colores se unen a un eje de madera. Encantador de ver, esta escultura / gráfico aborda un asunto apremiante. Un gran porcentaje del maíz (el cultivo principal) que se cultiva en Nebraska es para alimentación animal, principalmente ganado vacuno y porcino. Los pastizales están desapareciendo y las poblaciones de aves están cayendo en picado para que la gente pueda comer carne y las corporaciones pueden ganar toneladas de dinero.

7.-Sales-Volume-of-the-10-Top-Meat-Processing-Companies-2014-11-720x480

Richard Ibghy & Marilou Lemmens, “Sales Volume of the 10 Top Meat Processing Companies (2014)” (2019), wood, ink, natural dyes, and paper, from the series “Futures” (2019-ongoing); photo: Richard Ibghy & Marilou Lemmens

En su modo desarmante, atractivo y a menudo humorístico, Ibghy y Lemmens trazan la terrible situación, mientras inspiran a los espectadores a imaginar futuros alternativos basados en el cuidado y el respeto por los seres no humanos, en lugar de ignorarlos sin sentido. Las aves están en el centro del espectáculo: aves que han estado en este planeta mucho más tiempo que los humanos, y que la mayoría de los científicos rastrean hasta los dinosaurios en el Período Jurásico Tardío.

(según un informe muy citado en Science, desde 1970 se han perdido casi 3 mil millones de aves, o aproximadamente el 29% de la población de aves de América del Norte).

08-Movement-of-Spot-and-Futures-Market-Prices-for-Agricultural-Commodities-2005-2012-720x480

Richard Ibghy & Marilou Lemmens, “Movement of Spot and Futures Market Prices for Agricultural Commodities (2005-2012)” (2019), wood, ink, natural dyes, and paper, from the series “Futures” (2019-ongoing); photo: Richard Ibghy & Marilou Lemmens

Completando la exposición está el video de animación “De lo que hablan los pájaros cuando hablan”, proyectado en un panel de madera contrachapada con la mitad superior en bruto y la mitad inferior pintada de blanco (la proyección le da a todo un tinte azul celeste). En este trabajo elemental, los cantos y las llamadas de los pájaros —los pájaros nunca se ven y sus intrincados sonidos son fascinantes— van acompañados de textos cortos intermitentes.

From the original review

Although the artists make no fuss about this, they have fashioned their fanciful sculptures from wood found at their Quebec farm and colored by dyes made from local berries and vegetation. The sustainability-based artworks contrast starkly with widespread chemical-intensive farming.

“Sales Volume of the 10 Top Meat Processing Companies (2014)” has four simple constructions. With each, either two or three colored geometric pieces of wood are attached to a wooden spindle. Lovely to look at, this sculpture/graph addresses a pressing matter. A large percentage of corn (the top crop) grown in Nebraska is for animal feed, primarily cattle and hogs. Grasslands are disappearing and bird populations are plummeting so that people can eat meat and corporations can make tons of money.

In their disarming, alluring, and often humorous way, Ibghy and Lemmens map out the dire situation, while inspiring viewers to imagine alternative futures based on care and respect for non-human beings, rather than wanton disregard of them. Birds are at the core of the show — birds which have been on this planet far longer than humans, and which most scientists trace to dinosaurs in the Late Jurassic Period

(according to a much-cited report in Science, almost 3 billion birds, or about 29% of the North American bird population, have been lost since 1970).

Completing the exhibition is the video animation “What Birds Talk About When They Talk”, projected on a plywood panel with the top half left raw and the bottom half painted white (the projection gives everything a sky-blue tint). In this elemental work, bird songs and calls — the birds are never seen and their intricate sounds are mesmerizing — are accompanied by intermittent short texts.

Read the original entire review (in English) @ Hyperallergic
Richard Ibghy and Marilou Lemmens: “Look, it’s daybreak, dear, time to sing”
Author: Gregory Volk
Bemis Center for Contemporary Arts
NOVEMBER 20, 2019–FEBRUARY 15, 2020

Richard Ibghy & Marilou Lemmens’ official website