Georgia O’ Keeffe

Fundación Ortega MuñozAyN

Georgia O’Keeffe
An Island with Clouds, 1962
Oil on canvas, 23 x 32 inches
Georgia O’Keeffe Museum
Gift of The Georgia O’Keeffe Foundation

In early fall 1915, 27-year-old Georgia O’Keeffe wrote her first letter to Arthur Macmahon, a handsome political science grad student she’d met in summer school at the University of Virginia. An aspiring artist, she was used to bucking convention, so counter to propriety she wrote him first, explaining with classic O’Keeffe forthrightness, “I want to write you so I write.”

—in Rereading Georgia O’Keeffe’s Biography in a New Light
by Bridget Quinn
Hyperallergic, November 18, 2020

Georgia O’Keeffe
Abstraction, 1945
Charcoal on paper, 24 x 18 1/2 inches
Georgia O’Keeffe Museum
Gift of The Georgia O’Keeffe Foundation

Georgia O’Keeffe is one of the most significant artists of the 20th century, renowned for her contribution to modern art. Born on November 15, 1887, the second of seven children, Georgia Totto O’Keeffe grew up on a farm near Sun Prairie, Wisconsin. By the time she graduated from high school in 1905, O’Keeffe had determined to make her way as an artist. She studied at the Art Institute of Chicago and the Art Students League in New York, where she learned the techniques of traditional painting. The direction of her artistic practice shifted dramatically four years later when she studied the revolutionary ideas of Arthur Wesley Dow. Dow offered O’Keeffe an alternative to established ways of thinking about art. She experimented with abstraction for two years while she taught art in West Texas. Through a series of abstract charcoal drawings, she developed a personal language to better express her feelings and ideas.

O’Keeffe mailed some of these highly abstract drawings to a friend in New York City. Her friend showed them to Alfred Stieglitz, the art dealer and renowned photographer, who would eventually become O’Keeffe’s husband. He became the first to exhibit her work, in 1916.

By the mid-1920s, O’Keeffe was recognized as one of America’s most important and successful artists, known for her paintings of New York skyscrapers—an essentially American symbol of modernity—as well as her equally radical depictions of flowers.

—in ABOUT GEORGIA O’KEEFFE, Georgia O’Keeffe Museum

Read more

Alfred Stieglitz, Georgia O’Keeffe, 1920
in Wikipedia

Georgia Totto O’Keeffe (Sun Prairie, 15 de noviembre de 1887 – Santa Fe, 6 de marzo de 1986) fue una artista estadounidense, conocida en especial por sus pinturas de flores, rascacielos de Nueva York y paisajes de Nuevo México. O’Keeffe ha sido reconocida como la “Madre del modernismo estadounidense”.1​2​

En 1905, O’Keeffe comenzó su formación artística formal seria en la escuela del instituto del arte de Chicago y después en la Liga de estudiantes de arte de Nueva York, pero se sentía limitada por sus lecciones, que se enfocaron en reconstruir o copiar lo que estaba en naturaleza. En 1908, incapaz de financiar la educación superior, trabajó durante dos años como ilustradora comercial, y luego pasó siete años entre 1911 y 1918 enseñando en Virginia, Texas y Carolina del Sur. Durante ese tiempo, estudió arte durante los veranos entre 1912 y 1914 y fue introducida a los principios y filosofías de Arthur Wesley Dow, quien apoyó obras de arte creadas basadas en estilo personal, diseño e interpretación de temas, en lugar de intentar copiar o representar. Esto causó un gran cambio en la forma en que se sintió y se acercó al arte, como se ve en las etapas iniciales de sus acuarelas de sus estudios en la Universidad de Virginia y más dramáticamente en los dibujos de carbón que produjo en 1915 que llevaban a la abstracción total. Alfred Stieglitz, un comerciante de arte y fotógrafo, llevó a cabo una exhibición de sus trabajos en 1916. Durante los dos años próximos, ella fue maestra y continuó sus estudios en el Teacher’s College, universidad de Columbia.

Se mudó a Nueva York en 1918 a petición de Stieglitz y comenzó a trabajar seriamente como artista. Desarrollaron una relación profesional, promovieron y exhibieron sus obras y una relación personal que llevó a su matrimonio en 1924. O’Keeffe creó muchas formas de arte abstracto, incluyendo primeros planos de flores, como las pinturas de Red Canna, que muchos creían que representaban los genitales de las mujeres, aunque O’Keeffe negó consistentemente esa intención. La reputación de la representación de la sexualidad de las mujeres también fue alimentada por fotografías explícitas y sensuales que Stieglitz había tomado y exhibido de O’Keeffe.

Leer más en Wikipedia