Ólafur Elíasson

Fundación Ortega MuñozAyN

Ólafur Elíasson, Beyond human time, 2020

Beyond human time, was produced using pieces of ancient glacial ice that were fished from the sea off the coast of Greenland during production of the large-scale installation Ice Watch, 2014. For that work, realised by Eliasson and the geologist Minik Rosing on three occasions from 2014 to 2018, the large chunks of Greenlandic ice were allowed to melt in public spaces around Europe to raise awareness of the effects of climate change and to encourage action. Eliasson used small fragments from these blocks for the work presented here. The ice was placed on a sheet of thick paper atop thin washes of colour. As the ice gradually melted, the resulting water displaced the pigment, producing organic swells and fades of colour. Employing chance and natural processes, these watercolours are experiments that attempt to enlist the spontaneous behaviour of natural phenomena as active co-producers of the artwork. The artwork thus bears within it traces of time – the days it took to produce it and the millennia it took the glacier to form.

in Olafur Elíasson website

Más allá del tiempo humano, se produjo utilizando trozos de hielo glacial antiguo que se extrajeron del mar frente a la costa de Groenlandia durante la producción de la instalación a gran escala Ice Watch, 2014. Para ese trabajo, realizado por Eliasson y el geólogo Minik Rosing en tres ocasiones, de 2014 a 2018, se permitió que grandes trozos de hielo de Groenlandia se derritieran en espacios públicos de Europa para crear conciencia sobre los efectos del cambio climático y fomentar la acción. Eliasson utilizó pequeños fragmentos de estos bloques para el trabajo que aquí se presenta. El hielo se colocó en una hoja de papel grueso encima de finas capas de color. A medida que el hielo se derritió gradualmente, el agua resultante desplazó el pigmento, produciendo hinchazones orgánicas y desvanecimientos de color. Empleando el azar y los procesos naturales, estas acuarelas son experimentos que intentan incorporar el comportamiento espontáneo de los fenómenos naturales como coproductores activos de la obra de arte. Por lo tanto, la obra de arte lleva en su interior huellas del tiempo: los días que tomó producirla y los milenios que tardó el glaciar en formarse.

(Spanish version with the help of Google’s translator)

Beyond human time, 2020
i8 Gallery, Reykjavik
Photo: Vigfus Birgisson

Slideshow
Above image @ artsy